رونمایی از رویه فعالیت یک تکنولوژی مالی

فرابورس- نظام دوست

رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس از تصمیم جدید جهت تسهیل فعالیت عاملان تأمین مالی جمعی خبر داد و گفت: پلتفرم‌های تامین مالی جمعی می‌توانند به ابزارهای نوین بازار مالی اضافه شوند.
حسین نظام دوست در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تاکید بر معرفی تکنولوژی‌های مالی جدید توسط استارت‌آپ‌ها به برنامه فرابورس ایران مبنی بر زمینه سازی برای جذب شرکای استراتژیک در رویداد پیش رو برای فین‌تک‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه منسجمی برای این امر از طریق دبیرخانه دائمی فین استارز در فرابورس آغاز شده و تلاش می‌شود در رویداد فین‌استارز شاهد نتایج این مذاکرات باشیم.

وی با اشاره به نقش فین‌استارز در ارائه نوآوری های مالی بازار، گفت: فرابورس به دو بخش تامین مالی از طریق بازارهای عمومی و همچنین از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای توجه دارد و در این راستا علاوه بر توسعه بازارهای مالی برای جذب سرمایه از عموم نظیر بازار بدهی، بازار ETFs و بازار عرضه عمومی سهام (اول و دوم)، توانسته است بازار سرمایه گذاری خصوصی و جسورانه، بازار ادغام و تملیک و بازار شرکت های رشدی و دانش بنیان را به زنجیره خدمات خود اضافه نماید. بی‌شک تامین مالی مورد بحث از طریق سرمایه‌گذاران آگاه و استراتژیک به توسعه هر چه بیشتر کسب‌وکارها در طول عمر آنان کمک فراوانی خواهد کرد.

وی با تاکید بر توسعه نوآوری های مالی بر اساس نیاز بازار، تصریح کرد: سه سال است که رویداد فین‌استارز همزمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار می‌شود که فرابورس ایران با توجه به نقشی که در اتصال سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران با هدایت نهادهای مالی بزرگ در یک سکوی ارتباطی برای حضور بازیگران حوزه تکنولوژی مالی در کنار فعالان بازارهای مالی در برنامه جامع خود دارد از سال گذشته متولی برگزاری این رویداد شده است.

رئیس اداره نهادهای نوین مالی فرابورس با بیان این مطلب که در این رویداد، ارکان فعال در بازار مالی کشور با حضور آگاهانه در زیست‌بوم نوآوری و سرمایه‌گذاری جسورانه در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، به توسعه خدمات فناورانه به مشتریان خود می‌پردازند، اظهار کرد: حاکمان و مدیران کسب و کارهای فعال در همه صنایع باید این واقعیت را بپذیرند که روش های نوین، درحال پیشی گرفتن از روش های سنتی تولید کالا و خدمات هستند و در این گذار باید استراتژی های جدیدی اتخاذ کرد.

توجه به «تکنولوژی مالی» یک ضرورت است

وی بر لزوم توجه به تکنولوژی مالی تاکید کرد و یادآور شد که بر همین اساس فرابورس ایران برای توسعه تکنولوژی در کل بازار سرمایه، اتصال سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران و رفع نیازها و چالش‌هایی که خود و ارکان بازار در حوزه تکنولوژی و مالی دارند، توجه جدی به حوزه تکنولوژی مالی و فین‌تک دارد.رئیس اداره نهادهای نوین مالی با تاکید بر اینکه صنعت به سمت دانش‌بنیان‌شدن پیش می‌رود، اظهار داشت: فرابورس ایران برگزاری این رویداد سالانه را بر عهده

گرفته ضمن آنکه دبیرخانه فین‌استارز در فرابورس در طول سال فعال است و اموری همچون ارتباط سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران را پیگیری خواهد کرد. همچنین تکنولوژی‌های جدید مالی را رصد کرده و با استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان، شرکت ها و صندوق‌های جسورانه و شتاب‌دهنده‌ها ارتباط مؤثر برقرار می‌کند.نظام دوست با تاکید بر اینکه رویداد سالانه فین‌استارز فرصت کم‌نظیری برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، VC ها و

ارکان بازارهای مالی و فعالان حوزه نوآوری و کارآفرینی است تا با تعامل هدفمند و سازنده به شبکه‌سازی، یادگیری، شناسایی و بررسی چالش‌ها و روندهای مطرح در این صنعت نوظهور اما اثرگذار در اقتصاد جهانی، بپردازند، گفت: فین‌استارز گام موثری برای گسترش اکوسیستم نوآوری در حوزه فناوری مالی است.

فین‌استارز بازار سرمایه و فین‌تک‌ها را به چالش می‌کشد

وی در ادامه هدف اصلی بازار سرمایه را تامین مالی و تأمین شفافیت دانست و افزود: برای تحقق این اهداف، فرابورس در سال‌های اخیر، ابزارهای مختلفی مانند صکوک منفعت، صکوک اجاره، صکوک مشارکت، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازار دارایی‌های فکری، بازار سهام و بدهی و اسناد خزانه اسلامی را ایجاد کرده است؛ اما تاکید فین‌استارز بر نوآوری های تکنولوژیک در بازارهای مالی برا تأمین دو هدف فوق الذکر است. ابزارهای تکنولوژیک در حوزه تامین مالی با استفاده از فناوری های مبتنی بر بلاکچین و هوش مصنوعی بر بستر اینترنت، هدف سرمایه‌گذاران برای سودآوری و همچنین تامین مالی را بالفعل می‌کنند.

رئیس اداره نهادهای نوین مالی با بیان اینکه یک‌سری نوآوری های تکنولوژیک مالی، ابزارهای معامله بر مبنای تحلیل داده های شفاف هستند و گزارش‌های متنوع و لحظه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهند، گفت: ارکان اکوسیستم تکنولوژی به کمک سایر فعالان بازارهای مالی می‌آیند و بدین صورت تکنولوژی‌های مالی به تحقق اهداف بازار سرمایه کمک می‌کنند.

نظام دوست با تاکید بر اینکه تکنولوژی‌ها در ۹ گروه طبقه‌بندی شده‌اند، اظهار داشت: تلاش ما این است که رویداد فین‌استارز را چالش محور برگزار کنیم، بنابراین دغدغه‌های بازار را رصد کرده، به فعالان بازار تکنولوژی منتقل کردیم تا راه‌کارهایی برای تحقق دو هدف بازار سرمایه که پیش از این گفته شد، ارائه دهند.

تلاش فرابورس برای کاهش ریسک فعالیت فین تک ها

رئیس اداره نهادهای نوین مالی یادآور شد: باید توجه کرد که یک‌سری ریسک‌ها مقرراتی هستند که این ریسک‌ها را از طریق نهادهای ناظر از جمله بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری می‌کنیم تا ریسک‌های مقرراتی هم به کسب‌وکارها لطمه ای وارد نکند و در مقابل فعالیت این کسب و کارها بازار مالی کشور را تحت تاثیر منفی قرار ندهد.

به گفته نظام دوست فین‌استارز فرصتی است که از طریق برگزاری پنل‌های تخصصی و نشست‌های مختلف بتوان ریسک‌های مقرراتی را مورد بحث قرار داد و زمینه برای رفع یا ایجاد مقررات متناسب با کار استارت‌آپ‌ها را فراهم نمود. در این بین بخشی از ریسک ها مربوط به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری جسورانه است که سرمایه‌گذاران حرفه ای، قبل از عقد قرارداد، با آگاهی کامل، استارت‌آپ‌ها را مورد بررسی موشکافانه قرار می دهند.

همچنین رئیس اداره نهادهای نوین مالی از فین‌استارز۲۰۱۸ به عنوان فرصتی برای فرهنگ‌سازی و برندینگ در حوزه فین‌تک در کنار سایر اهداف رویداد یاد کرد.

https://www.mehrnews.com/news/4271255/

دیدگاهتان را بنویسید