سند علمی بین المللی با حضور وزرای خارجه، علوم و اطلاعات بررسی شد

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از بررسی کلیات سند جامع علمی بین المللی در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه سند نقشه جامع علمی کشور با موضوع سند جامع علمی بین الملل که عصر امروز با حضور وزرای امورخارجه، اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: رئیس جمهور شهریور ۹۶ بلافاصله به مسئولان ذیربط ابلاغ کرد که همگی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری یکدیگر سند جامعی را تصویب کنند که البته اسناد دیگری هم بود که مقام معظم رهبری خواسته بودند که همه آن جمع آوری شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: با توجه به همه آنها یک سند رسمی در حوزه علم و فناوری تدوین شد و در آخرین جلسه سال ۹۶ این سند تصویب و اردیبهشت ۹۷ ابلاغ شد.

کبگانیان ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور این اسناد را رها نمی‌کنند و اسناد باید بررسی شود و تقسیم کار ملی صورت گیرد.

وی افزود: در چند قرن پیش ایران علم را صورت رایگان به دنیا عرضه می‌کرد و دانشمندان اروپایی به ایران آمده و دوره می‌دیدند. با مراجعه به رصدخانه مراغه دوره نجوم دیده و تحصیل می‌کردند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اکنون نیز جمهوری اسلامی انتظار دارد از علمی که خود در آن نقش داشته بتواند استفاده کند و هدف این سند این است که دانشمندان ما با مصونیت و به راحتی تبادل علمی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در بخش دوم جلسه گزارش جامعی از وزارت علوم داشتیم که وزیر علوم و معاونش گزارش‌هایی در این زمینه دادند. وزارت بهداشت نیز گزارش کاملی ارائه کرد. در نهایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گزارشی ارائه داد و انتظار ما این است که تمام دستگاه‌ها وسط میدان باشند.

کبگانیان افزود: وزیر امور خارجه پیشنهاد خوبی را ارائه داد مبنی بر اینکه سازوکار آموزش و توجیه افراد طراحی شود چون اساتید و محققان در رفت و آمدهایی که دارند باید آموزش‌های لازم را داشته و اطلاعات اولیه ای داشته باشند.

وی گفت: وزیر اطلاعات نیز نکاتی را در خصوص صیانت از دستاورد اساتید و تسهیل کار ارائه داد. دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نکاتی را مطرح کرد. در انتهای جلسه قرار شده همه اعضا روش اجرایی کردن سند را پیشنهاد دهند. بنابراین مقرر شد معاونت علمی ریاست جمهوری ظرف سه ماه آینده تا ۲۳ اردیبهشت ۹۸ برنامه و نقشه راه اجرایی کردن سند مذکور را ارائه دهد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: روش اجرایی کردن این سند با کمک وزارت علوم، بهداشت، وزارت امورخارجه و دانشگاه آزاد انجام خواهد شد تا در آن جلسه بتوانیم کلیات سند را تصویب کنیم.

وی گفت: این سند قرار است توسط وزیر علوم و بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

کد خبر 4559290
mehrnews.com/news/4559290

دیدگاهتان را بنویسید